Interaktywne video nie jest jeszcze w Polsce tak popularne
jak za granicą, jednak coraz więcej firm i organizacji próbuje wykorzystać ten
format do skupienia wokół siebie społeczności. Faktem jest, że video angażuje bardziej niż
tekst, że pozwala na dłużej zatrzymać użytkownika na naszej stronie
internetowej. Jeśli chcesz wejść na wyższy poziom video content marketingu to oddanie
głosu społeczności zdaje się być w tym zakresie jednym z lepszych rozwiązań.
Czym są filmy interaktywne?
To materiały video w których angażujesz swojego odbiorcę. W
jednych oddajesz głos widzowi i pozwalasz na to, aby miał wpływ na przebieg
historii, w innych dodajesz opcje
przeróżnych działań pośrednich – obejrzenia produktu, odpowiedzi na pytania
sprawdzające wiedzę, głosowania etc. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od
pomysłu. Jedno jest pewne – dziś wszystko wskazuje na to, że dobre video w
internecie to już nie tylko dobry scenariusz.
Na co zwrócić uwagę tworząc film interaktywny?
Zabierając się za produkcję filmu interaktywnego należy
pamiętać o kilku elementach, które mogą rzutować na późniejsze doświadczenia
użytkownika w zetknięciu z Twoim materiałem. Podstawą jest przemyślany plan
działania. W przeciwnym wypadku możesz bardzo szybko zirytować widza - jeszcze zanim
zobaczy pierwszą scenę filmu.
Postaraj się o ciekawy scenariusz
Video interaktywne to forma przedstawiania tego co masz do
powiedzenia. Nie może być ona jednak ważniejsza niż treść (chyba, że będzie to
zagranie celowe – np. gdy tworzysz treści rozrywkowe). Zastanów się zatem co
chcesz powiedzieć i do kogo masz zamiar dotrzeć. Następnie rozpisz wszystko
scena po scenie i wskaż gdzie opcja wyboru przez widza będzie najbardziej
sensowna i angażująca.
Jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś wykorzystaj do tego
agencję. Lepiej zrobić to dobrze, niż próbować na siłę zaoszczędzić. Jeśli pomysł
nie jest dopracowany to przepalisz budżet na promocję.
Pamiętaj również, że taki film nie może być zbyt długi.
Przede wszystkim mam na myśli ujęcia między wyborami widza. Inaczej możesz
spowodować, że widz będzie zniecierpliwiony zanim dokona jakiegokolwiek wyboru
(chyba, że sama historia będzie naprawdę ciekawa).
Nie mniej istotna jest prostota – widz nie może mieć
wątpliwości co do okoliczności w jakich dokonuje wyboru. Połączenie
skomplikowanej historii i interaktywności może okazać się zbyt trudne dla użytkownika.
Przygotuj materiał filmowy
To chyba najtrudniejsze zadanie realizacyjne. Nakręcenie
ujęć, które będą się ze sobą spinały niezależnie od wyboru widza nie jest łatwy
(jednak nie niemożliwy). Możesz spróbować zrobić to samodzielnie gdy masz do
dyspozycji odpowiedni sprzęt i zasoby. Jeśli nie – oddaj stworzony scenariusz
agencji.
Złóż ujęcia w całość
Obecnie istnieje sporo rozwiązań (darmowych lub za niewielką
opłatą), które umożliwiają stworzenie interaktywnej historii samodzielnie.
Jeśli nie masz na to czasu – oddaj to zadanie na zewnątrz. Jeśli chcesz się
jednak tego nauczyć i możesz sobie na to pozwolić to próbuj! Poniżej znajdziesz
listę kilku dostępnych w sieci platform, które przeprowadzą Cię przez ten
proces.
o
ADVENTR
o
WIREWAX
o
3WDOC
o
MULTIPOP
o
H5P
Zastanów się gdzie chcesz osadzić film
To istotny wybór i w dużej mierze zależy od planu promocji
oraz celów jakie zamierzasz osiągnąć. Film możesz osadzić na dedykowanej
stronie lub wrzucić na swój kanał YouTube. Często pokusa podbicia wyświetleń na
YT jest na tyle silna, że staje się naturalnym wyborem. To nic złego, ale
musisz mieć z tyłu głowy fakt, że niestety opcje wyboru nie będą dostępne na mobile’u.
Zadbaj o elementy techniczne
Istnieje szereg aspektów technicznych, które wpływają na doświadczenie
użytkownika – pamiętaj o tym, aby:
o
nie udostępniać na YT wszystkich cz. filmu, a
tylko pierwszą! Inaczej użytkownicy YouTube będą trafiać na Twój materiał nie
wiedząc o co tak naprawdę w nim chodzi,
o
poinformuj widza o preferowanej przeglądarce
jeżeli wpływa to na sposób wyświetlania filmu,
o
zadbaj o to, aby film ładował się jak najkrócej.
Nic obecnie nie irytuje w internecie tak, jak za wolno ładujące się treści.
Jak robią to inni?
Czas na inspiracje :)
W sieci jest stosunkowo niewiele polskich filmów interaktywnych. Jednak
znajdziemy sporo fajnych produkcji zagranicznych. Poniżej podrzucam kilka przykładów
tego w jaki sposób możesz wykorzystać ten format w swoich działaniach
wizerunkowych. Nie wszystkie to produkcje brandów, ale wszystkie mogą stać się
punktem odniesienie do stworzenia własnego pomysłu.
Rozrywka
W tej kategorii treść jest często mniej istotna niż efekty
czy ujęcia. Ma być zabawnie lub przerażająco.
„To pierwszy
polski film interaktywny, który łączy w sobie dwa odrębne gatunki -
krótkometrażowy film fabularny i obszerny film dokumentalny zawierający
materiały archiwalne. Ta wirtualna rzeczywistość złożona jest z artystycznej
wizji, portretów ludzi współczesnych oraz mrocznych i zmiennych kart historii
ponad stuletniego Zamku w Poznaniu.”
„Każda decyzja może być Twoją
ostatnią”. Emocjonujący, sensacyjny film, który rzeczywiście wciąga. Warto
obejrzeć ze słuchawkami na uszach :)
Produkcja polska - film Dawida
Marcinkowskiego. „110 scen, 3 alternatywne zakończenia, 20 miejsc i 25 aktorów.”
- „Deliver me to hell – real zombie attack”
„Pomóż Steve’owi dotrzeć do centrum,
aby zamówił pizzę i nie został zabity przez zombie”. Jest drastycznie, ale i
dynamicznie. Wciąga, choć sceny między wyborami są dość długie.
- „Andrea Ricca’s nightmare escape”
„Musisz uciec z koszmaru unikając
śmiertelnych pułapek”.
- „La Linea Interactive”
Lekka, animowana historia.
Dość dziwne, ale człowiek klika z ciekawości.
Edukacja
Każdy wybór w poniższych filmach obrazuje skutki konkretnych zachowań popularnych w codziennym życiu. Celem tych produkcji jest zwiększenie świadomości w obszarze poruszanego tematu.
- „Pierwsza pomoc: nagłe zatrzymanie krążenia”
„Interaktywny film ukazujący pierwszą pomoc w przypadku
nagłego zatrzymania krążenia. Naucz się prowadzić resuscytację
krążeniowo-oddechową (RKO) oraz używać automatycznego defibrylatora AED”.
„To interaktywny film fabularny. Połączenie czarnej komedii,
horroru z grą komputerową. Gdzie wszystko, co wydaje się pewne, wywraca
się do góry nogami. Niezręczne spotkanie skłóconych małżonków niepostrzeżenie
przeradza się w prawdziwy koszmar. Fabuła filmu zależy od Twoich decyzji.
Wciel się w Stasia i spróbuj zakończyć opowieść pozytywnie. Każdy z bohaterów
może zginąć lub przeżyć - wliczając Ciebie. Jeżeli nie podejmiesz decyzji, Staś
będzie działał sam w oparciu o twoje wszystkie poprzednie wybory.”
- Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Filmy obrazujące skutki niewłaściwych
zachowań na drodze. Trzech różnych bohaterów, trzy różne historie. Zrealizowane
z udziałem jednego z polskich motoblogerów.
Personalizowana seria filmów dokumentalnych, które pokazują
w jaki sposób zbierane i wykorzystywane są informacje, które pozostawiamy w
internecie. Ładował mi się potwornie długo, ale warto zaczekać! To jedna z
moich ulubionych realizacji.
Promocja produktu/usługi/miejsca
Filmy interaktywne nie muszą być tylko wizerunkowe. Poniższe materiały potwierdzają, że z powodzeniem można w ten sposób przedstawić zalety produktu skłaniając do jego zakupu.
Employer branding
W tematyce rekrutacji i szeroko pojętego employer brandingu popularne są filmy będące wycieczką po firmie (filmy 360). Deloitte poszedł dalej i przygotował ciekawe video rekrutacyjne.
Przyszłość materiałów interaktywnych?
Nie jestem przekonana, czy filmy interaktywne zdobędą tylu
fanów, aby były opłacalne w formacie kinowym. To tak jak z seansami 5D – fajne,
ale pierwsze kilka razy. Wyobrażam sobie jednak, że może to być ewentualna
szansa na urozmaicenie dużej, zintegrowanej kampanii – dogranie krótkiego
formatu interaktywnego puszczanego w bloku reklamowym.
Wierzę natomiast w to, że interaktywne video w świecie on-line
to urozmaicenie, które za chwilę stanie się jednym z popularnych trendów także
w Polsce. To nowoczesny storytelling, który trudno jest zignorować.
PS. w kwestii formatów kinowych - ten
case bardzo mi się podoba – trochę creepy, ale warto obejrzeć :).
Chcesz dorzucić do listy swoją produkcję? Zostaw link w
komentarzu!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz