Szukaj na tym blogu

środa, 11 listopada 2015

Filmy interaktywne, czyli nowoczesny storytelling



Interaktywne video nie jest jeszcze w Polsce tak popularne jak za granicą, jednak coraz więcej firm i organizacji próbuje wykorzystać ten format do skupienia wokół siebie społeczności.  Faktem jest, że video angażuje bardziej niż tekst, że pozwala na dłużej zatrzymać użytkownika na naszej stronie internetowej. Jeśli chcesz wejść na wyższy poziom video content marketingu to oddanie głosu społeczności zdaje się być w tym zakresie jednym z lepszych rozwiązań. 

Czym są filmy interaktywne?

To materiały video w których angażujesz swojego odbiorcę. W jednych oddajesz głos widzowi i pozwalasz na to, aby miał wpływ na przebieg historii,  w innych dodajesz opcje przeróżnych działań pośrednich – obejrzenia produktu, odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę, głosowania etc. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od pomysłu. Jedno jest pewne – dziś wszystko wskazuje na to, że dobre video w internecie to już nie tylko dobry scenariusz. 

 

Na co zwrócić uwagę tworząc film interaktywny?

Zabierając się za produkcję filmu interaktywnego należy pamiętać o kilku elementach, które mogą rzutować na późniejsze doświadczenia użytkownika w zetknięciu z Twoim materiałem. Podstawą jest przemyślany plan działania. W przeciwnym wypadku możesz bardzo szybko zirytować widza - jeszcze zanim zobaczy pierwszą scenę filmu. 

Postaraj się o ciekawy scenariusz

Video interaktywne to forma przedstawiania tego co masz do powiedzenia. Nie może być ona jednak ważniejsza niż treść (chyba, że będzie to zagranie celowe – np. gdy tworzysz treści rozrywkowe). Zastanów się zatem co chcesz powiedzieć i do kogo masz zamiar dotrzeć. Następnie rozpisz wszystko scena po scenie i wskaż gdzie opcja wyboru przez widza będzie najbardziej sensowna i angażująca.
Jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś wykorzystaj do tego agencję. Lepiej zrobić to dobrze, niż próbować na siłę zaoszczędzić. Jeśli pomysł nie jest dopracowany to przepalisz budżet na promocję.
Pamiętaj również, że taki film nie może być zbyt długi. Przede wszystkim mam na myśli ujęcia między wyborami widza. Inaczej możesz spowodować, że widz będzie zniecierpliwiony zanim dokona jakiegokolwiek wyboru (chyba, że sama historia będzie naprawdę ciekawa).
Nie mniej istotna jest prostota – widz nie może mieć wątpliwości co do okoliczności w jakich dokonuje wyboru. Połączenie skomplikowanej historii i interaktywności może okazać się zbyt trudne dla użytkownika.

Przygotuj materiał filmowy

To chyba najtrudniejsze zadanie realizacyjne. Nakręcenie ujęć, które będą się ze sobą spinały niezależnie od wyboru widza nie jest łatwy (jednak nie niemożliwy). Możesz spróbować zrobić to samodzielnie gdy masz do dyspozycji odpowiedni sprzęt i zasoby. Jeśli nie – oddaj stworzony scenariusz agencji.  

Złóż ujęcia w całość

Obecnie istnieje sporo rozwiązań (darmowych lub za niewielką opłatą), które umożliwiają stworzenie interaktywnej historii samodzielnie. Jeśli nie masz na to czasu – oddaj to zadanie na zewnątrz. Jeśli chcesz się jednak tego nauczyć i możesz sobie na to pozwolić to próbuj! Poniżej znajdziesz listę kilku dostępnych w sieci platform, które przeprowadzą Cię przez ten proces.

o   INTERLUDE 
o   ADVENTR 
o   WIREWAX 
o   3WDOC 
o   MULTIPOP 
o   H5P 


Zastanów się gdzie chcesz osadzić film

To istotny wybór i w dużej mierze zależy od planu promocji oraz celów jakie zamierzasz osiągnąć. Film możesz osadzić na dedykowanej stronie lub wrzucić na swój kanał YouTube. Często pokusa podbicia wyświetleń na YT jest na tyle silna, że staje się naturalnym wyborem. To nic złego, ale musisz mieć z tyłu głowy fakt, że niestety opcje wyboru nie będą dostępne na mobile’u. 

Zadbaj o elementy techniczne

Istnieje szereg aspektów technicznych, które wpływają na doświadczenie użytkownika – pamiętaj o tym, aby:
o   nie udostępniać na YT wszystkich cz. filmu, a tylko pierwszą! Inaczej użytkownicy YouTube będą trafiać na Twój materiał nie wiedząc o co tak naprawdę w nim chodzi,
o   poinformuj widza o preferowanej przeglądarce jeżeli wpływa to na sposób wyświetlania filmu,
o   zadbaj o to, aby film ładował się jak najkrócej. Nic obecnie nie irytuje w internecie tak, jak za wolno ładujące się treści.

Jak robią to inni?

Czas na inspiracje :) W sieci jest stosunkowo niewiele polskich filmów interaktywnych. Jednak znajdziemy sporo fajnych produkcji zagranicznych. Poniżej podrzucam kilka przykładów tego w jaki sposób możesz wykorzystać ten format w swoich działaniach wizerunkowych. Nie wszystkie to produkcje brandów, ale wszystkie mogą stać się punktem odniesienie do stworzenia własnego pomysłu.

Rozrywka

W tej kategorii treść jest często mniej istotna niż efekty czy ujęcia. Ma być zabawnie lub przerażająco.

Genialny projekt! To wirtualny spacer po Teatrze Polskim. Wybierasz z mapy Teatru miejsce, które Cię interesuje, a następnie klikasz w elementy, które chcesz zobaczyc i o których chcesz posłuchać. To jak będzie wyglądała wycieczka zależy tylko od Was!



„To pierwszy polski film interaktywny, który łączy w sobie dwa odrębne gatunki - krótkometrażowy film fabularny i obszerny film dokumentalny zawierający materiały archiwalne. Ta wirtualna rzeczywistość złożona jest z artystycznej wizji, portretów ludzi współczesnych oraz mrocznych i zmiennych kart historii ponad stuletniego Zamku w Poznaniu.”



„Każda decyzja może być Twoją ostatnią”. Emocjonujący, sensacyjny film, który rzeczywiście wciąga. Warto obejrzeć ze słuchawkami na uszach :)



Produkcja polska - film Dawida Marcinkowskiego. „110 scen, 3 alternatywne zakończenia, 20 miejsc i 25 aktorów.”


  • „Deliver me to hell – real zombie attack”



„Pomóż Steve’owi dotrzeć do centrum, aby zamówił pizzę i nie został zabity przez zombie”. Jest drastycznie, ale i dynamicznie. Wciąga, choć sceny między wyborami są dość długie. 


  • „Andrea Ricca’s nightmare escape”



„Musisz uciec z koszmaru unikając śmiertelnych pułapek”. 


  • La Linea Interactive”


 
Lekka, animowana historia. 



Dość dziwne, ale człowiek klika z ciekawości.

Edukacja


Każdy wybór w poniższych filmach obrazuje skutki konkretnych zachowań popularnych w codziennym życiu. Celem tych produkcji jest zwiększenie świadomości w obszarze poruszanego tematu.


  • „Pierwsza pomoc: nagłe zatrzymanie krążenia


 
„Interaktywny film ukazujący pierwszą pomoc w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Naucz się prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową (RKO) oraz używać automatycznego defibrylatora AED”.



„To interaktywny film fabularny. Połączenie czarnej komedii, horroru z grą komputerową. Gdzie wszystko, co wydaje się pewne, wywraca się do góry nogami. Niezręczne spotkanie skłóconych małżonków niepostrzeżenie przeradza się w prawdziwy koszmar. Fabuła filmu zależy od Twoich decyzji. Wciel się w Stasia i spróbuj zakończyć opowieść pozytywnie. Każdy z bohaterów może zginąć lub przeżyć - wliczając Ciebie. Jeżeli nie podejmiesz decyzji, Staś będzie działał sam w oparciu o twoje wszystkie poprzednie wybory.”

  • Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Filmy obrazujące skutki niewłaściwych zachowań na drodze. Trzech różnych bohaterów, trzy różne historie. Zrealizowane z udziałem jednego z polskich motoblogerów.


Kamil (młody kierowca)




Arek (zmęczony pracownik korporacji)




Marta (zabiegana kobieta)





Personalizowana seria filmów dokumentalnych, które pokazują w jaki sposób zbierane i wykorzystywane są informacje, które pozostawiamy w internecie. Ładował mi się potwornie długo, ale warto zaczekać! To jedna z moich ulubionych realizacji.

Promocja produktu/usługi/miejsca


Filmy interaktywne nie muszą być tylko wizerunkowe. Poniższe materiały potwierdzają, że z powodzeniem można w ten sposób przedstawić zalety produktu skłaniając do jego zakupu. 




 

Employer branding


W tematyce rekrutacji i szeroko pojętego employer brandingu popularne są filmy będące wycieczką po firmie (filmy 360). Deloitte poszedł dalej i przygotował ciekawe video rekrutacyjne. 

 

Przyszłość materiałów interaktywnych?

Nie jestem przekonana, czy filmy interaktywne zdobędą tylu fanów, aby były opłacalne w formacie kinowym. To tak jak z seansami 5D – fajne, ale pierwsze kilka razy. Wyobrażam sobie jednak, że może to być ewentualna szansa na urozmaicenie dużej, zintegrowanej kampanii – dogranie krótkiego formatu interaktywnego puszczanego w bloku reklamowym.
Wierzę natomiast w to, że interaktywne video w świecie on-line to urozmaicenie, które za chwilę stanie się jednym z popularnych trendów także w Polsce. To nowoczesny storytelling, który trudno jest zignorować.

PS. w kwestii formatów kinowych - ten case bardzo mi się podoba – trochę creepy, ale warto obejrzeć :)


Chcesz dorzucić do listy swoją produkcję? Zostaw link w komentarzu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz