Szukaj na tym blogu

niedziela, 22 listopada 2015

Twitter w służbie rekrutacji



Gdy firmy szukają pracowników to pomijając portale z ogłoszeniami jak pracuj.pl oraz strony pośredników jak jobhouse.pl, coraz częściej wykorzystują LinkedIn i GoldenLine. To miejsca, które są naturalnym, pierwszym wyborem. Do tego dochodzą strony branżowe np. dla PR-owców i marketingowców to PRoto.pl i wirtualnemedia.pl. 

Nierzadko marki zakładają także profile karierowe na Facebooku, gdzie wspierają w rozwoju poprzez porady, publikują oferty pracy oraz pokazują „ludzką twarz” organizacji. Dla potencjalnych pracowników to duże udogodnienie – pracodawca znajduje kandydata dzięki m.in. targetowaniu postów nawet, gdy ten w danym momencie nie myśli o zmianie miejsca pracy. Wszystko z korzyścią dla obu stron. 

Twitter dla rekruterów?

Na Facebooku działania związane z rekrutacją i employer brandingiem zauważalne są już od jakiegoś czasu. Widać to w raporcie Sotrendera - najpopularniejsze FP karierowe są prowadzone zarówno przez marki jak i przez portale z ogłoszeniami.  

Nadal jednak niewiele brandów pod kątem działań rekrutacyjnych i employer brandingu oficjalnie wykorzystuje Twittera. Zdaje się on być w tym obszarze dopiero oswajany. Na takie działania stawiają raczej firmy międzynarodowe. Na TT znajdziemy np. @PwCKariera, @PracawComarch, @DeloitteKariera i @PracawDanone.

Zdecydowanie bardziej aktywne na tym polu są firmy prowadzące działalność związaną z doradztwem personalnym oraz portale z ogłoszeniami. Pośród nich są:


Powyższe nie dziwi – coraz częściej kandydaci szukają pracy poprzez polecenia lub tam, gdzie spędzają dużo czasu, czyli w social media. Nie muszą się za bardzo wysilać – wystarczy obserwować  odpowiednie konta, aby na bieżąco być informowanym o tym co w trawie piszczy. To takie jobs alerty w społecznościowej odsłonie. 

Jak wykorzystać Twittera w rekrutacji i employer brandingu?

Czemu więcej firm nie angażuje się HR-owo na Twitterze? Powodów może być wiele m.in. brak wiedzy na temat jego wykorzystania w tym obszarze. Jak zatem spożytkować TT w rekrutacji?

Headhunting poprzez tworzenie list  

Korzystając z Twittera w codziennej komunikacji, rozmawiając z użytkownikami, jesteś w stanie poznać ich zdecydowanie lepiej niż tylko za pośrednictwem kont na LinkedIn czy GoldenLine - wiesz jak takie osoby się wypowiadają i czym się interesują. Wiesz z kim nawiązują kontakty i na jakich polach są aktywni. W ten sposób możesz „wpadając” na takie osoby, dodawać je do prywatnej listy, do której w każdej chwili możesz wrócić poszukując eksperta z określonej dziedziny. Dodawany do listy prywatnej użytkownik, nie dostaje na ten temat powiadomienia (inaczej niż w przypadku list publicznych). 

Headhunting poprzez hashtagi

W łatwy sposób możesz dotrzeć do specjalistów również poprzez hashtagi popularne wśród ekspertów z danej branży. Jeśli poszukujesz marketingowca czy PR-owca to możesz sprawdzić kto udziela się pod #marketing #PR czy #komunikacja, jeśli HR-owca - pod #HR, #EB, #employerbranding etc.. Znajdując ciekawych kandydatów dodajesz ich do listy i masz pod ręką potencjalne kontakty do wykorzystania podczas rekrutacji.

Ocieplenie wizerunku pracodawcy  

Będąc tam, gdzie są potencjalni kandydaci pokazujesz swoją proaktywność, która jest cechą cenioną u pracodawców. Jednocześnie publikując obok ofert pracy także informacje o programach rozwojowych, akcjach pracowniczych, CSR i benefitach, które przysługują pracownikom - ocieplasz swój wizerunek. Szczególnie, gdy nie mówisz o sobie bezpośrednio, a poprzez przedstawianie działań pracowników. 

Aktywna komunikacja podczas wydarzeń

Wielu pracodawców obecna jest na targach pracy. Tak jak wielu studentów czy absolwentów obecna jest na Twitterze. Mając oficjalne konto na TT możesz wykorzystać hashtag wydarzenia do dyskusji z potencjalnymi kandydatami np. #AbsolventTalentDays. To banalne, ale nadal niewiele marek potrafi wyjść z inicjatywą i sama rozpocząć rozmowę ze społecznością. Szczególnie w tematach, które w danym momencie tę społeczność interesują. 

Ściąganie ruchu na swoją stronę

Oferty pracy to jedno – w nie kliknie osoba, którą dane stanowisko zainteresuje. Druga kwestia to teksty poradnikowe (zamieszczone np. na blogu), dotyczące projektowania kariery, poszukiwania pracy, najczęstszych błędów popełnianych podczas rozmów kwalifikacyjnych etc. To treści na tyle uniwersalne, że mogą zainteresować również tych, którzy aktywnie pracy nie poszukują. Dzięki temu ściągniesz daną osobę na swoją stronę i zwiększysz szansę na to, że zapozna się z informacjami o Twojej organizacji oraz zostawi swoje CV lub zapisze się na powiadomienia o nowych ofertach.


Podsumowując- Twittera możesz wykorzystać zarówno do działań employer brandingowych jak i proaktywnego poszukiwania kandydatów. Ważne, aby nie tylko tam być, ale przede wszystkich działać. Pokolenie Y czy Millenialsi chętniej zwiążą się z pracodawcą, który zwraca na nich uwagę. Z pracodawcą, który nie tylko mówi, ale przede wszystkim potrafi rozmawiać i słuchać.

Alternatywa do oficjalnego konta karierowego

Jeśli nie chcesz z jakichś przyczyn prowadzić oficjalnego konta karierowego pod logo firmy, możesz tak jak wspominałam w przypadku Rzeczników Prasowych, działać poprzez oficjalne/nieoficjalne konta konkretnych rekruterów.  To rozwiązanie w przeciwieństwie do działań oficjalnych, cieszy się sporą popularnością. Wśród osób zajmujących się employer brandingiem i rekrutacją, które są obecne na TT znajdziemy przedstawicieli m.in. Agory, Poczty Polskiej, UXPin czy firm consultingowych z zakresu doradztwa zawodowego. 

Rekruterzy/ osoby piszące o rozwoju oraz employer brandingu:


@paulinabastacom (IBM Global)
@KamilaBorowa (Staffing Lead )
@UlaPlosarek (Freelancer)
@JulitaDabrowska (KALITERO)
@MartaOgorek (EPAM Systems)
@WilgaKatarzyna (GoldenLine)
@RymszewiczBlog (Freelancer)
@KatarzynaCzecho (GoldenLine)
@AdamPiwek (Mind Progress Group)
@AnnaSzubert  (Freelancer)
@IzaRzepka (MJCC)
@JacekKrajewski_ (GoldenLine)
@Sandra_Wiktorko (GoldenLine)
@mkepol86 (Poczta Polska)
@j_ignaczak (Freelancer)
@kmborowicz (The Sandpit)
@awojcik1 (HRK SA)
@weronikasierant (Smart MBC)
@kluzasandra (Smart MBC)
@AnnaKrawczyk86 (AGORA)
@zytamachnicka (Lightness)
@rekruterka (konto headhuntera – bez imienia i nazwiska)
@AnetaTur (MJCC)
@HRzPasja (Freelancer)
@BebenTeresa (Agencja Zatrudnienia CRAFTS)


Wszystkie konta, które wymieniłam w tekście zebrałam w jedną listę, którą znajdziecie tutaj. Warto subskrybować dla inspiracji, wiedzy z działki HR i potencjalnie interesujących ofert.

Prowadzisz firmowe konto karierowe na TT? Podrzuć nazwę – dołączę je do listy. Bądź inspiracją dla innych i daj się znaleźć kandydatom :)

1 komentarz:

  1. Twitter do rekrutacji? Brzmi dobrze! Warto korzystać z danych narzędzi, które możemy wykorzystać w promowaniu naszej firmy. Często zauwazyłam, że wykorzystywany jest instagram, aby oznajmić, że rekrutacja się rozpoczyna z przekierowaniem do odpowiedniego formularza. Dobry sposób na to, aby wypromować aktualne poszukiwanie pracowników. Ja prowadzę szkolenia menedżerskie, wiec może też pomyślę o podobnej formie reklamy? ;) Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń